Mi az e-autó töltés?
Az elektromos autó energia tároló akkumulátorának feltöltése elektromos energiával. A töltést különböző nagyságú villamos energiával lehet megvalósítani. Villámtöltéssel 30 perc alatt 80%-ra tölthetőek az akkumulátorok. Gyorstöltéssel 2 – 5 óra a töltési idő típustól függően. Normál otthoni töltéssel 8-12 óra alatt töltődik 100%-ra az akkupakk.
A járművek feltöltési ideje több tényezőtől együttesen függ, melyek a következők:
- A töltőponton található csatlakozó típusa
- A töltőpont által leadható maximális teljesítmény
- Az alkalmazott kábel típusa (erek száma és áram-terhelhetősége)
- A kábelen lévő csatlakozók típusa
- A járművön lévő csatlakozó típusa
- A járműben lévő akkumulátor telep maximális kapacitása (kWh)
- Az akkumulátortelep pillanatnyi töltöttsége
Hogyan zajlik egy töltés?
Az elektromos autó töltést két külön területre bonthatjuk, otthoni és nyilvános (közterületi) töltésre.
Otthoni hálózaton történő töltés
- Létrejöhet a saját villamos hálózaton meglévő (vagy újonnan kiépített háztartási, maximum 16 A-es dugaszoló aljzaton keresztül. Fontos, hogy ilyenkor a vezetékezést, a kötéseket és a biztosítékot előzetesen megvizsgálja szakember azért, hogy a túlterhelésből és hibákból adódó tüzet és baleseteket meg lehessen előzni.
- Otthoni töltőkészüléken: mivel a hagyományos háztartási belső villamos energia hálózatot nem folyamatos terhelésre tervezték, ezért rendszeres használat esetén érdemes otthoni töltőkészüléket felszerelni. A hagyományos, 230 voltos (3,7 kW) aljzattól eltérően a kifejezetten az elektromos autók akkumulátorának feltöltésére kifejlesztett töltőberendezések akár 11 kW-os teljesítményt is elérhetnek. A töltési folyamat biztonságosságáról a csatlakozó reteszelése gondoskodik.
Nyilvános töltő berendezés töltési folyamat
- A feltöltéshez az elektromos autót a töltőoszlop előtt kijelölt – kizárólag elektromos autók feltöltéséhez használható – helyre kell leparkolni, majd az erre alkalmas kábelt a szabad töltőponthoz kell csatlakoztatni.
- A legtöbb berendezésnél a töltés során a csatlakozót az oszlop mechanikusan rögzíti (reteszeli), így az nem húzható ki, amíg a feltöltési folyamat le nem zárult.
- A biztonságos töltő csatlakoztatás után a töltési folyamat indítható.
- A reteszelés megszüntetéséhez a töltési folyamatot le kell állítani.
- A töltési folyamatot bármikor meg lehet szakítani, mivel a korszerű járműveknek és az akkumulátor-technológiának köszönhetően ez nem okoz problémát sem az elektromos autó, sem a töltőberendezés számára.
- A töltés folytatásához a kábelt ismét a töltőállomáshoz kell csatlakoztatni, ezt követően az áramfelvétel újraindul.
A szabványos közterületi (felügyelet nélküli) töltés esetén a töltési csatlakozó felületek közül itthon és Európában a következők terjedtek el: Type2, CHAdeMO, vagy CCS csatlakozójú kábelek. A kábelen keresztül az erősáramú kapcsolaton kívül gyengeáramú jelátvitel is történik külön vezetékeken a töltés biztonsága érdekében (IEC 61851-1).