Mi az e-autó töltés?

Az elektromos autó energia tároló akkumulátorának feltöltése elektromos energiával. A töltést különböző nagyságú villamos energiával lehet megvalósítani. Villámtöltéssel 30 perc alatt 80%-ra tölthetőek az akkumulátorok. Gyorstöltéssel 2 – 5 óra a töltési idő típustól függően. Normál háztartási konnektorból 6 – 8 óra alatt töltődik 100%-ra az akkupakk.

A járművek feltöltési ideje több tényezőtől együttesen függ, melyek a következők:

  • A töltőponton található csatlakozó típusa
  • A töltőpont által leadható maximális teljesítmény
  • Az alkalmazott kábel típusa (erek száma és áram-terhelhetősége)
  • A kábelen lévő csatlakozók típusa
  • A járművön lévő csatlakozó típusa
  • A járműben lévő akkumulátor telep maximális kapacitása (kWh)
  • Az akkumulátortelep pillanatnyi töltöttsége

Hogyan zajlik egy töltés?

Az elektromos autó töltést két külön területre bonthatjuk, otthoni és nyilvános (közterületi) töltésre.

Otthoni hálózaton történő töltés

  • Létrejöhet a saját villamos hálózaton meglévő (vagy újonnan kiépített háztartási, maximum 16 A-es dugaszoló aljzaton keresztül. Fontos, hogy ilyenkor a vezetékezést, a kötéseket és a biztosítékot előzetesen megvizsgálja szakember azért, hogy a túlterhelésből és hibákból adódó tüzet és baleseteket meg lehessen előzni.
  • Otthoni töltőkészüléken: mivel a hagyományos háztartási belső villamos energia  hálózatot nem folyamatos terhelésre tervezték, ezért rendszeres használat esetén érdemes otthoni töltőkészüléket felszerelni. A hagyományos, 230 voltos (3,7 kW) aljzattól eltérően a kifejezetten az elektromos autók akkumulátorának feltöltésére kifejlesztett töltőberendezések akár 11 kW-os teljesítményt is elérhetnek. A töltési folyamat biztonságosságáról a csatlakozó reteszelése gondoskodik.

Nyilvános töltő berendezés töltési folyamat

  • A feltöltéshez az elektromos autót a töltőoszlop előtt kijelölt – kizárólag elektromos autók feltöltéséhez használható – helyre kell leparkolni, majd az erre alkalmas kábelt a szabad töltőponthoz kell csatlakoztatni.
  • A legtöbb berendezésnél a töltés során a csatlakozót az oszlop mechanikusan rögzíti (reteszeli), így az nem húzható ki, amíg a feltöltési folyamat le nem zárult. 
  • A biztonságos töltő csatlakoztatás után a töltési folyamat indítható.
  • A reteszelés megszüntetéséhez a töltési folyamatot le kell állítani.
  • A töltési folyamatot bármikor meg lehet szakítani, mivel a korszerű járműveknek és az akkumulátor-technológiának köszönhetően ez nem okoz problémát sem az elektromos autó, sem a töltőberendezés számára. 
  • A töltés folytatásához a kábelt ismét a töltőállomáshoz kell csatlakoztatni, ezt követően az áramfelvétel újraindul.

A szabványos közterületi (felügyelet nélküli) töltés esetén a töltési csatlakozó felületek közül itthon és Európában a következők terjedtek el: Type2, CHAdeMO, vagy CCS csatlakozójú kábelek. A kábelen keresztül az erősáramú kapcsolaton kívül gyengeáramú jelátvitel is történik külön vezetékeken a töltés biztonsága érdekében (IEC 61851-1).